W Szczecinie następuje rozwój systemu transportu publicznego, który z roku na rok wprowadza coraz więcej elektrycznych autobusów. W 2026 roku flota Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” wzbogaci się o dodatkowe 18 pojazdów elektrycznych, co wymaga zwiększenia zarówno punktów ładowania, jak i źródeł energii. W tym celu podpisano umowę między przedsiębiorstwem a Zakładem Unieszkodliwiania Odpadów w Szczecinie, co stanowi kontynuację współpracy obydwu instytucji. Nowe regulacje przewidują znaczący wzrost zużycia energii elektrycznej na potrzeby transportu miejskiego.
Obecna flota SPAK składa się z 16 elektrycznych autobusów, a do 2026 roku ich liczba ma wzrosnąć do 34. Korzystanie z energii produkowanej z odpadów przez EcoGenerator jest kluczowym elementem tego procesu, w związku z czym nowa umowa przewiduje roczne zużycie energii na poziomie 4100 MWh. Dla porównania, w 2025 roku planowane zużycie wynosiło 1200 MWh. Pojawią się również nowe stacje ładowania, co zwiększy dostępność energii dla nowej floty autobusów.
EcoGenerator, który od 2017 roku przetwarza odpady komunalne na energię elektryczną i ciepło, ma kluczowe znaczenie dla realizacji celów programowych miasta. Instalacja ta wykorzystuje nowoczesne technologie, które pozwalają na efektywne unieszkodliwianie odpadów, a zarazem przyczyniają się do poprawy lokalnej samodzielności energetycznej. Działania te wpisują się w szerszy kontekst dążenia Szczecina do zrównoważonego rozwoju oraz ochrony środowiska.
Źródło: Urząd Miasta Szczecin
Oceń: Więcej energii dla miejskich autobusów w Szczecinie
Zobacz Także